Enhedslisten er ude af budgetforhandlingerne – Vi vil ikke være med til store nedskæringer på børn og ældre.

På torsdagens forhandlingsmøde blev vi stillet overfor et ultimatum fra den socialdemokratiske borgmester Ole Bollesen: Accepter nedskæringer på 9 mio. kr. eller forlad forhandlingslokalet!

Nedskæringerne, der kaldes effektiviseringer, er spredt ud over mange områder, men vil gå særligt hårdt ud over børn og ældre. Udvalget for familie og institutioner med bl.a. skoler og daginstitutioner skal spare 3,2 mio. kr. i 2022 stigende til 9,7 mio. kr. i 2025. Derudover skal skolerne i 2022 spare ekstra 1,2 mio. kr.

Udvalget for sundhed, ældre og social skal spare 3,2 mio. kr. i 2022 stigende til 9,6 mio. kr. i 2025.

Det sker samtidig med, at vi har et skrigende behov for mere velfærd i Syddjurs.

Børnene i daginstitutionerne har brug for flere voksne. Skolebørnene har brug for bedre trivsel og et fagligt løft. Derfor har lærerne brug for mere tid til forberedelse og omsorg. De ansatte i ældreplejen er hårdt pressede og kæmper med stress og sygemeldinger. Det betyder dårligere omsorg for de ældre og store udgifter til dyre vikarbureauer.

Det paradoksale er, at vi faktisk har råd til at løfte velfærden. Økonomien er solid. Kommunen har en kassebeholdning tæt på 300 mio. kr., og i 2022 forventes en stigning på ekstra 30 mio. kr.

Derfor kan Enhedslisten ikke acceptere nedskæringer på børn og ældre. Vi vil derimod investere i mere velfærd til gavn for både borgere og økonomi i Syddjurs.”

Jesper Yde Knudsen, Enhedslisten Syddjurs