GØR SYDDJURS LIDT VILDERE!

GØR SYDDJURS LIDT VILDERE

Af Lisbeth Stadel Petersen, kandidat for Enhedslisten Syddjurs til KV17

I Enhedslisten mener vi at der er plads til flygtninge og deres familier i Syddjurs Kommune. Ifølge Udlændinge- og Integrationsministeriet skal Syddjurs Kommune ikke modtage flygtninge i 2018 (28.4. 2017), men mange landsbyer sygner hen og huse står tomme. De små og mellemstore skoler har plads til flere børn. Også børn, der behøver særlig omsorg og hjælp i integrationsprocessen.
Mange små byer trænger til en saltvandsindsprøjtning, og det kan vi gøre ved at sikre nærmiljøer og skoler og støtte lokale butikker, så byerne bliver attraktive for tilflyttere.

Der skal investeres i de nuværende byer i stedet for at bygge nye store byer, som den der ønskes ved Kalø Vig. Hvis byrådsflertallet får medhold i ankesagen i Fredningsnævnet, så vil vi fortsat kæmpe imod byggeri i området, som klart går imod de nuværende beboeres interesser.

Vi støtter borgerinitiativer i småbyer for derigennem at styrke fællesskabet og gøre lokalsamfundet til socialt omdrejningspunkt for borgerne. Der skal tænkes og forskes i samkørsel og delebiler, så det bliver lettere både økonomisk og tidsmæssigt at være børnefamilie med to jobs på landet.

I Syddjurs er der plads til fler’ – det er for vildt!