Klap lige hesten

KV17 – debat Syddjurs: Klap lige hesten

AF LISBETH STADEL PETERSEN, KANDIDAT FOR ENHEDSLISTEN I SYDDJURS TIL KV17:

”Der er uro i klassen”. Det har vi sikkert alle sammen hørt mange gange som skolebørn eller som forældre til skolebørn. Det har alle dage været et problem i mange klasser og det er et problem som lærere og pædagoger arbejder med hver dag.

Læs også: KV17: Skole- og Dagtilbudschef afviser blankt elevflugt fra Rønde Skole

KV17 – debat Syddjurs: Gode kommunale folkeskoler udfordres af invandrerbørn

Laila Sortland, DF, skriver i sit læserbrev (Djurslandsposten 24.10.17) at folkeskolen mister elever, fordi flygtningebørn skaber uro i klasser i de syddjurske skoler.

Per Viggo Larsen, skolechef i Syddjurs kommune, tilbageviser påstanden med tal der viser at elevtallet er faldet med 28 børn på Rønde Skole, fordi den nye årgang i 2017 er mindre end den afgående årgang i 2017. (Adresseavisen 13.10.17) Antallet af flygtningebørn er på 19 børn svarende til 4 procent.

I hele kommunen er elevtallet i løbet af de sidste 5 år faldet med 335 børn, så det nu ligger på 3.972 børn. Antallet af flygtningebørn i alt i kommunen er 79 børn svarende til 1,9 procent. Det lyder derfor højst usandsynligt at det overvejende er de 79 børn, der er skyld i uroen i klasserne, som Laila Sortland fremstiller det.

Når elevtallet daler, kan det skyldes at mange børnefamilier foretrækker at bo i de store byer, at de synes transporttiden til arbejdspladsen er for lang eller at det bliver for dyrt med to biler. En udbredt holdning er også at landkommuner er udkantsdanmark uden udvikling og fremdrift.

Når det er sagt er jeg da enig i at uro i klasser skal afdækkes og problemerne skal løses, når de opstår og ikke gemmes væk. Men at sige at uroen skyldes flygtningebørn generelt mener jeg ikke er rigtigt.

I stedet synes jeg at man skal se på skolernes muligheder for at støtte børn, der er skiftet fra specialklasser til normalklasser eller se på mobbeproblemer og forbedre trivslen i det hele taget.

At flytte børn fra en struktureret hverdag i en specialklasse til en større og mere uhomogen klasse giver naturligvis problemer og udfordringer, som skal løses med den fornødne lærerdækning og kompetence. Problemet kan altså ikke alene skyldes børn med anden etnisk baggrund end dansk.”