KV17 – debat Syddjurs: Jobcenter Syddjurs er betændt

AF LARS THYRRE, TANJA NEWBY & HENRIK GLAHDER, ALLE MEDLEMMER AF ENHEDSLISTEN:

“Syge borgere i Syddjurs får en dårlig behandling.”

Det er nok ikke noget, som man sådan taler om. Sagen er den, at de mennesker, der af en eller anden grund kommer ud for en sygdom, ofte får en meget dårlig behandling i jobcentret.

Lars er et helt almindeligt tilfælde. Han er en af de syge, der har været i systemet i ca. 3 år. Han fik indopereret en ny hjerteklap i 2014, men først i 2017 fik han tilkendt et fleksjob. Allerede et ½ år efter operationen stod det klart, at han ikke ville kunne klare mere end 12 timers arbejde om ugen. Alligevel skulle han gennem et rigtig langt forløb uden grund. Han har haft 8 forskellige sagsbehandlere + 2 personer der skulle finde praktikpladser. Der er garanteret andre eksempler, der er værre.

Det er dårlig ledelse, der er skyld i, at man skal have så mange forskellige sagsbehandlere i et forløb, og det koster kommunen mange penge, at tingene ikke fungerer.

Mange bliver også mere syge i systemet. Der er for mange eksempler på, at det pres, der er blevet lagt på de syge mennesker i systemet, har gjort, at de er blevet endnu mere syge af det. Derudover kommer følelsen af ikke at kunne slå til – bliver bange for, at man ikke kan klare at forsørge familien – bliver bange for fremtiden.

Der er hele tiden trusler fra systemet, der i alle brevene skriver, at hvis du ikke gør som der står, tager vi ydelsen fra dig. Man er så bange for at gøre noget forkert, og hver gang der er brev i e-box´en, bliver man nervøs for, hvad det nu kan være.

Selvfølgelig skal vi gøre de ting, vi får besked på, men alle er jo selvfølgelig interesseret i selv at komme videre og få styr på sit liv.

Selv om sygdommen er terminal, forbliver man tvunget ud i praktik. Det gør, at de mennesker, der måske ikke har så langt igen, ikke får en stille og rolig tid med familien i den sidste tid. Det er slet ikke i orden.

I Enhedslisten mener vi, at vores syge borgere skal behandles anstændigt. Så det her er noget der skal rettes op på.