NATURLIGVIS SKAL ET INFORMATIONSCENTER LIGGE VED KALØ SLOTSRUIN

Af Thøger Trold Pauli, kandidat for Enhedslisten til KV21

Der er mange meninger om hvor et velkomst- og informationscenter til Kalø Slotsruin skal placeres, men det mest naturlige vil da være, at lægge det der, hvor der er behov for det. Alle kender til Kalø Slotsruin uanset hvor i landet man kommer fra, og det er da også en naturlig indgang til Nationalpark Mols Bjerge. De fleste turister kommer enten via Randers eller Aarhus. Kalø Slotsruin besøges hvert år af flere hundredetusinde turister fra nær og fjern.

Vi har set flere eksempler på hvordan man let og elegant kan bygge et informationscenter ind i terrænet, så det harmonerer med omgivelserne uden at dominere. Se bare på Hammershus, Lillebælt, Vadehavscentret og Skamlingsbanken. Her har man velbesøgte informationscentre, som er placeret præcis dér, hvor tingene sker.

Det samme gør sig gældende ved Kalø Slotsruin, hvor det vil være oplagt at placere et informations- og velkomstcenter. Man kan allerede nu forvisse sig om hvordan centret vil tage sig ud ved at gå om bag den famøse slotscafé (tidligere slotskro), hvor bygningen er markeret både i udbredelsen og højden. Samtidig kan man fjerne parkeringspladserne, så man får et flot udsyn til strandengene og slotsruinen. Det vil blive særdeles velbesøgt, idet man efter en tur ud på ruinen kan trænge til ordentlige toiletforhold samt information om Nationalparken samt få en varm eller kold forfriskning uden at skulle køre flere kilometre til et velkomstcenter f.eks. ved Kalø Gods eller Jagtslot.

Man lægger jo heller ikke en togstation dér, hvor der ingen skinner er.