ENHEDSLISTEN BRUGER KUNST I VALGKAMPEN

Forud for kommunalvalget den 16. november bruger de politiske partier og kandidaterne atter plakaten til både at gøre opmærksom på, at der nu er valgkamp og som deres tavse råb til vælgerne om at stemme på lige netop dem.

Selv om de altså har besværet sig med stiger og strips, brugt rigtig mange penge og at flere og flere opfatter plakaterne som spild af ressourcer og kilde til forurening, så ved de nemlig, at valgplakaten virker.

Mens alle andre medier kræver at vælgerne gør en aktiv indsats, som at gå i biografen eller til valgmøde, åbne for sit TV eller sin computer, så behøver de ikke at gøre noget når der gælder plakaten. Der taler budskabet direkte til dem og skubber dem beviseligt det sidste lille nøk, når krydset skal sættes bag forhænget på valgdagen.

Valgplakater har været anvendt så længe vi har haft folkestyre i Danmark og i sin storhedstid var de både farverige og satiriske. I dag er de mere og mere forudsigelige og jævnt hen kedelige: Et forskønnet portræt med et kort udsagn, som ikke støder nogen fra sig er efterhånden den almindelige opskrift.

I Enhedslisten Syddjurs har vi i år forsøgt at genoplive traditionen fra dengang valgplakater var spraglede, farverige og fortalte hvordan partiet så på fremtiden.

Vi har bedt maler, grafiker og plakatkunstner Thomas Kruse, om at skabe os en valgplakat, der udrykker ønsket om et endnu vildere og mere mangfoldigt liv her i Syddjurs kommune og resten af verden!

”Vi synes at Thomas er sluppet rigtig godt fra opgaven med kombinationen af et rigtig flot og sigende billede og et super kort budskab”, siger Hasse Schneidermann, og fortsætter. ”Man plejer jo at sige at billeder siger mere end tusind ord; men den korte tekst ændrer budskabet,så det bliver noget konkret, noget folk skal gøre, tage stilling til og altså også stemme på.

”Plakater har altid optaget mig og er min foretrukne udtryksform fordi den er aktuel, og skabt til folk på gaden, ikke til galleriet og appellere til at tænke og handle”, siger Thomas Kruse, og fortsætter. ”Plakaten tager del i hverdagslivet og blander sig i politik og samfund. Den er øjeblikskunst beregnet på nuet, gaderummet og dagligdagen og bliver derved også et historisk pejlemærke, signal på en tid – en stil!”

Thomas Kruse er uddannet arkitekt og arbejder som maler, grafiker og illustrator med et væld af billeder i børnebøger, fagbøger, tidsskrifter, digtsamlinger, pladeomslag og plakater bag sig. Han har udviklet et eget og let genkendeligt figurativt billedsprog, som levende og fortællende beskriver mennesket og hverdagen.
Thomas har i mange år arbejdet med kunst- og kulturprojekter sammen med unge og børn og har bl.a. udsmykket mere end 60 skoler sammen med eleverne. Han er formand for Midtbyens Fællesråd i Aarhus og kendt om grundlægger af Børnenes Jord i Øgadekvarteret og var en periode fra 1968 til 1978 medlem af kunstnergruppen Røde Mor

Køb dit eget eksemplar af Thomas Kruses plakat
Vi håber at rigtig mange vil synes så godt om Thomas Kruses plakat, at de vil købe et signeret eksemplar af den. Den findes i hele to størrelser; A1 (84,1 X 59,4 cm) og A2 (59.4 X 42 cm) og koster hhv. 50 og 25 kroner.

Du kan enten købe den på et af de kommende valgmøder eller på Kulturhotellets Cafe i Rønde mandag den 1. eller 8. november fra 17.00 til 17.30.

Mandag den 15. november  kl 16.00 -17.00 kommer kunstneren selv forbi og signerer plakater samme sted.

For yderligere oplysninger
Hasse Schneidermann 2333 4460 [email protected]