Stop klima-amok

KV17 – debat Syddjurs: Stop klima-amok og gendan Kolindsund

AF CHRISTIAN BUNDGAARD OG THØGER PAULI, KANDIDATER FOR ENHEDSLISTEN SYDDJURS TIL KV17:

“Så er det nu vi skal have erobret vor gamle natur tilbage. Kolindsund har været en værdifuld del af Djurslands natur. Vand som livline langt ind i landet til mange slags aktiviteter. I slutningen af 1800-tallet fik københavnske spekulanter mulighed for at tjene penge på at fjerne Jyllands største sø. Det er på tide at fjerne den fejltagelse.

Indenfor overskuelig fremtid bliver landbrugsjorden værdiløs, fordi den synker, hvorved næringssalte trækkes op fra undergrunden. Maskiner skal holde grøfter og kanaler farbare og pumper må køre døgnet rundt og forbruge mere end 1,5 millioner kWh om året for at holde vandet væk. Og strømforbruget er stigende. Det udsender store mængder klimaskadelig CO2 til atmosfæren. Omvendt kan gendannelse af Kolindsund løse en del af problemerne med et klima, der går amok på grund af kapitalinteressers voldtægt af natur og miljø. Der er brug for en buffer og et reservoir for de voldsomme regnmængder og oversvømmelser på grund af havets stigende vandstand og kraftigere storme, og hvis vi skal sikre Grenaa mod oversvømmelser, har vi brug for et stort vandreservoir i Kolindsund.

Industrilandbrugene med deres satsning på store ensartede EU-finansierede kornmarker kan afløses af bæredygtigt kystfiskeri og passende økologiske landbrug på bredderne. For slet ikke at tale om den naturmæssive og rekreative værdi af at få søen tilbage. Fugleliv og biodiversitet i og omkring søen vil blomstre. Og vi kan udvide Nationalpark Mols Bjerge gennem Korup Sø og Ellev Enge op til det genoprettede Kolindsund. Dermed kan Djursland forøge sine turistattraktioner med en nationalpark, der i størrelse og mangfoldighed kan konkurrere med de store norske og svenske. For ikke at tale om de muligheder for øget bosætning i området omkring Kolindsund i tilknytning til eksisterende landsbyer, der trænger til nyt liv.

Med den nye letbane kan man nyde udsigten til søen og få let adgang til de mange aktiviteter, der vil udfolde sig på søen. Det står højt på Enhedslistens ønskeseddel at komme i gang med dette projekt, der afgørende kan fremme livsbetingelser, miljø, turisme, natur og trivsel på Djursland. Selvfølgelig koster det noget i etablering og erstatning til sundbønder for tabt landbrugsjord, men disse udgifter er intet at regne for de indtægter, der følger efter.

Vi vil gøre Syddjurs lidt vildere.”